Dengan Berbesar Hati..


Gadis Sejuta -EP18-

“Haikal, aku minta maaf. Tolong jangan buat aku macam ni. Aku cintakan kau..”.
“Apa? Cinta? Selama ni aku beri kau seluruh hati, ada kau fikir? Pergilah dekat kekasih kau Farish. Bukan dia yang kau tunggu selama ni?!”.
“Tak Haikal… aku sayang kan kau. Jangan pergi dari hidup aku Haikal, jangan pergi..”
“Ah, biar kau tahu macam mana sakitnya hati dipermainkan!”,
“Haikal………!!!”.
Zaliamimi terjaga dari tidur panjangnya. Cahaya yang menerobos masuk ke tingkap bilik terasa silauannya memanah matanya yang kabur. “Astaghfirullahala’zim..”, ucapnya panjang. Igauan ngeri tadi seakan benar-benar berlaku. Namun bayangan Haikal sudah tidak bersamanya lagi. Zaliamimi menyentuh dahinya. Terasa sedikit turun suhunya berbanding semalam. “Esok aku dah boleh pergi sekolah”, bisiknya perlahan. Tidak tahan lama tanpa menatap wajah yang sangat dirindui.
“Mimi sayang… mari makan. Mama dah masak sedap-sedap untuk Mimi”, pujuk Zahrah yang tiba-tiba muncul. Zaliamimi menggelengkan kepalanya mencetuskan sedikit kemarahan kepada sang ibu. Bukannya tidak mahu tapi anak tekaknya masih tidak mahu menerima apa-apa. Masih trauma selepas beberapa kali memuntahkan isi perut yang tidak seberapa banyak. Sungguh menyakitkan!
“Mana boleh tak makan sayang. Nanti Mimi sakit kuat. Macam mana nak baik kalau tak mahu makan? Makan sikit ya sayang? Atau mahu mama suapkan? Dinner on bed?”.
Zaliamimi hanya tersenyum tawar. Bersetuju tidak, menolak pun tidak. Adiknya yang kebetulan mahu turun ke tingkat bawah terdengar pujukan ibu mereka di sebalik pintu yang terbuka sedikit. Kalau dahulu dia cepat berasa cemburu terhadap layanan mesra ibunya terhadap Zaliamimi, sekarang tidak lagi. Dia sudah tidak mahu ambil peduli tentang semua itu kerana dia kini mempunyai Haikal.
Seketika kemudian kelihatan Zahrah melangkah keluar dari kamar beradu anak gadisnya sulungnya. Langkahnya ditahan oleh si anak bongsu.
“Ma, it’s okay. I’ll bring dinner for Mimi”, ujarnya sambil tersenyum. Zahrah mengangkat keningnya. Seakan tidak percaya akan kata-kata yang baru sahaja diucapkan oleh anak gadisnya yang petah bertutur bahasa Inggeris itu. Zahrah mengusap kepala anak gadisnya dan memberikan kucupan pada ubun-ubunnya lalu turun ke tingkat bawah. Sepanjang perjalanannya menuju ke dapur dia mengukir senyuman. Zaliamira sudah matang sedikit, gumamnya.
Setelah menyediakan apa yang patut, Zaliamira menatang dulang yang berisi santapan makan malam dan masuk ke bilik Zaliamimi yang tidak berkunci.
“Mimi, aku bawa makanan ni untuk kau”, sapanya sambil meletakkan dulang tadi ke atas meja sisi katil Zaliamimi. Kakak kembarnya itu membuka mata dan mulai menggerakkan tubuh untuk duduk.
“Terima kasih. Baiknya kau?”, sindirnya. Entah mimpi apa lah adiknya ini tiba-tiba bersikap mesra semacam dengannya. Jarang sekali berlaku.
Zaliamira hanya mampu mengoles segaris senyuman manis. Dicapainya sudu makan dan mulai menyedok nasi bersama cebisan juadah sayur brokoli air tangan ibunya. Sudu yang sudah berisi itu diangkat tinggi bagi menyuap Zaliamimi namun ditahan.
“Biar aku makan sendiri. Aku boleh”, pinta Zaliamimi. Zaliamira meletakkan kembali sudu tadi ke dalam pinggan yang berbentuk bulat. “Aku masih tak ada selera nak makan”, keluhnya.
“Nah, kau minum jus ni sikit dulu. Mama lenyek sendiri oren ni tahu?”, ujar Zaliamira begitu beriya-iya. Zaliamimi meledakkan tawanya tiba-tiba. Berkerut dahi Zaliamira melihat gelagat kakaknya.
“Lenyek? Hei, mana kau jumpa perkataan tu? Kau dah lupa bahasa kau?”, sindir Zaliamimi lagi dan kali ini betul-betul mengena tepat ke dalam hati Zaliamira. Dia menundukkan wajahnya dan membisu. Zaliamimi meredakan tawanya. Mengapa dia diam? Mungkin aku terkasar sangat tadi, bisiknya.
“Kau nak datang sekolah ke esok?”, tanyanya menukar topik perbualan. Zaliamimi yang baru sahaja menghirup jus oren perahan ibunya menjawab, “entah lah adik, aku tak larat sangat-sangat. Asyik muntah je, sakit perut aku, dada aku dengan tekak aku ni. Kau tengok lah kalau lepas aku makan ni, mesti aku muntah punya”.
“Normal la tu kalau demam. Hari ni kan baru hari kedua kau demam. Mana ada orang baik daripada demam sehari dua je. Esok kau tak payah pergi sekolah la. Kesian aku tengok kau macam ni”, pujuknya. Zaliamimi akur dan menganggukkan kepalanya. Zaliamira tersenyum lagi. “Dah, mari aku tolong kau makan. Macam tak larat je kau nak angkat sudu tu”, ujarnya sambil tertawa kecil. Zaliamimi juga turut tertawa.*
            “Adi!”, Hardie menoleh ke belakang kerana terdengar suaranya dipanggil. Haikal yang masih jauh berlari anak menemuinya yang sedang menuju ke kelas mereka. “Ha, Haikal, kenapa?”, soalnya yang berasa pelik tatkala Haikal ingin menemuinya pagi-pagi seperti itu. Haikal tersengih. “Saja je aku nak borak dengan kau. Kenapa, tak boleh?”. Hardie membisu sejenak. Tidak tahu hendak membalas apa. Haikal pantas menangkap apa yang bermain dalam minda ketua kelasnya itu.
Relax la bro. aku dengan dia tak ada apa-apa lah”. Hardie mengangkat wajahnya memandang Haikal. “Eh, aku tak cakap apa-apa pun. Tak ada benda lah”, ujarnya mahu berdalih. “Alah, aku tahu lah. Aku pun ada awek. Dulu. Aku tahu kau bengang dengan aku pasal Mira kan?”. Hardie mengunci mulut lagi. Diam seribu bahasa.
“Adi, aku cakap kat kau, aku rapat dengan Mira pun sebab Mimi. Aku sekarang dah jauh dengan dia. Mira je lah satu-satunya harapan aku. Aku minta tolong sangat-sangat kat kau untuk faham situasi aku. Tapi kau jangan cakap kat Mira, nanti dia tak nak kawan dengan aku dah. Kau sendiri cakap, dia tak rapat dengan Mimi kan?”, terangnya panjang lebar. Lega sedikit hati Hardie mendengarkan ucapan Haikal sebentar tadi. Dia tersenyum kepada Haikal.
“Haa... macam tu lah. Apa barang touching-touching ni. Tak ganas lah!”, guraunya. Tanpa disedari mereka telah pun tiba di hadapan muka pintu kelas 5 Earth.
“Woi! Sombong kau sekarang ye?”, ada suara yang menyergah Haikal. Lalu dibiarkan sahaja Hardie masuk ke kelas terlebih dahulu. Nazrullah menepuk bahunya dari belakang.
“Eh, Naz. Rindu kau gila-gila!”, ucapnya teruja kerana sudah beberapa hari tidak berjumpa rakan rapatnya itu. Jimmy juga kelihatan seperti biasa, menjalankan aktiviti mereka yang menjaja muka di koridor bangunan.
“Tu lah kau, tak bagitahu kita orang awal-awal kau nak tukar kelas. Kalau tak kita orang join sekali”, gurau Nazrullah. Haikal hanya tersenyum kambing. “Bos, sampai hati kau tak bagitahu kita orang yang pengetua tu bapa kau. Nasib baik kita orang tak kutuk dia depan kau tahu tak?”, ujar Jimmy pula sambil membetulkan rambutnya yang terpacak.
“Bosan lah kau tak ada Hike. Tak ada misi, aduh... sekolah dah tak best macam selalu”, keluh Nazrullah. “Wei, yang kau orang sedih macam aku pindah sekolah ni kenapa? Over pula aih. Aku kat kelas sebelah je. Adui...”, mereka bertiga meleraikan tawa. Memang semenjak ketiadaan Haikal, aktiviti nakal mereka berkurang. Kalau dahulu, ada lah juga misi itu ini bagi memenangi hati Zaliamimi. Sekarang ini, pantas sekali keadaan berubah. Dengan Zaliamimi pun mereka jarang berbicara sekarang.
“Mimi apa cerita sekarang? Aku...”, belum sempat dia menghabiskan kata-katanya, tumpuannya diganggu oleh kehadiran Zaliamira.
“Pagi Hike. Kau buat apa kat luar ni? Jom masuk kelas”, ajaknya membuatkan Nazrullah dan Jimmy terdiam seketika. Haikal teragak-agak untuk menjawab. Dengan tidak semena-mena Nazrullah dan Jimmy ketawa besar kerana tidak dapat ditahan sudah.
“Hahaha! Kau salah orang ke ni Hike? Tu Mira la, bukan Mimi. Jimmy, kau tengok kawan kau ni, rabun ayam. Hahaha..”, lantang suara Nazrullah mentertawakan Haikal. Zaliamira yang sedang menanti di hadapan muka pintu mencebik marah.
“Aku tahu lah tu Mira. Aku masuk kelas dulu”, jawabnya ringkas. Nazrullah dan Jimmy ternganga sebentar, berpandangan sesama sendiri. Terkedu melihat Haikal yang benar-benar mengikuti langkah Zaliamira masuk ke kelas.
“Haa...?”, Jimmy menggelengkan kepalanya. “Apa dah jadi wei?”, tanyanya kepada Nazrullah. Rakannya itu langsung tidak berkelip mata. Masih terkejut.
“Aku dah cakap, bukan aku lah!”, mereka berdua dikejutkan oleh suara Tania yang menjerit dari dalam kelas mereka, 5 Mercury. Kelam-kabut mereka masuk ke kelas untuk mengetahui hal yang sedang terjadi.
Kelihatan Tania yang sedang duduk di kerusinya sedang bertelagah dengan Farish Adzim. “Lembaga hijau ni lagi”, keluh Nazrullah. Semua yang lain seperti biasa, memasang telinga. Syarena yang sedang mencari pas keluar kelas menghentikan pencariannya. Aen shaufi yang sedang menyapu kelas bersama Izian juga menghentikan penyapuan mereka manakala Xian Lie yang sedang membaca novel yang bercoret tulisan cina menutup bukunya dan mendengar perbualan yang mengganggu pembacaannya.
“Habis tu kalau bukan Nia siapa lagi? Farish malu tahu tak? Kan kita dah janji, jangan sampai orang lain tahu. Farish malu lah bila orang kata Farish ni nama je ketua pengawas sekolah”, marah Farish Adzim yang mencuba untuk merendahkan suaranya.
“Kan satu kelas ni dah tahu yang kita couple. Mesti lah dia orang sebar cerita”, bantah Tania yang tidak mahu kalah.
“Nia nak tuduh kawan-kawan Nia? Dia orang semua pun dah kenal lah dengan perangai Nia yang suka heboh”.
“Apa?!”, kali ini Tania benar-benar tidak dapat mengawal amarahnya. “Baik, Farish malu sangat sebab ketua pengawas couple-couple kan? Fine! Mulai hari ni, kita clash!  Dah, pergi cakap kat dia orang yang mengata Farish tu yang Farish dah single sekarang. Puas?!”, semua yang sedang mendengar tersentap. Tidak sampai dua minggu dua merpati sejoli ini menjadi pasangan kekasih akhirnya hubungan mereka terputus dengan cara sebegini. Sekali lagi mereka semua menjadi saksi putusnya sesebuah hubungan buat kali kedua setelah hampir sebulan yang lalu. Kes Zaliamimi dan Haikal yang dahulunya menjadi kontroversi yang hebat dalam kelas mereka. Kini, kisah sahabat baiknya pula, Tania.
Farish dengan perlahan menuju ke tempat duduknya. Dia tidak pandai dalam bab memujuk. Lagi pula, baginya mungkin ini jalan penyelesaian yang terbaik. Maruahnya sudah banyak kali tercalar. Termasuk kali ini, Encik Ahmad Alif yang terkenal dengan prinsip anti bercinta sewaktu persekolahan sudah menerima berita tentang hubungannya bersama Tania. Respon beliau sebagai seorang ustaz itu memberi impak yang mendalam terhadap Farish Adzim seterusnya mencetuskan tekanan dalam perhubungannya dengan Tania. Komunikasi di antara mereka juga seringkali gagal.
Tania menekup mukanya dengan buku teks matematik tambahan yang tebal itu. Malu yang teramat apabila perbualannya menjadi halwa telinga rakan-rakannya pada awal pagi sebegitu. Matanya juga sudah berair. Sakit rasanya hati apabila yang tersayang mengatakan bahawa dia seorang yang heboh walhal dia sudah berusaha sedaya upaya untuk menjadi pasif sejak dia menerima cinta Farish Adzim. “Mimi... mana kau? Aku perlu kau sekarang...”, tangisnya bersendirian.



“Woi, apa lagi kau duduk kat situ? Pergi lah pujuk. Pandai gaduh tak pandai nak settle”, marah Nazrullah yang sedang duduk. Jimmy yang tidak mahu masuk campur buat-buat memeriksa buku kutipan duit kelas bulanannya. Farish Adzim berlagak tenang. “Dah settle dah”, jawabnya pendek. Nazrullah menggelengkan kepalanya dan segera menuju ke tempat duduk Tania. Dia tahu betapa gadis itu memerlukan rakan baiknya pada saat ini namun dia sendiri juga tidak tahu menahu di mana kah gerangan Zaliamimi.
“Sudah lah Tania, kau jangan nangis lagi. Cikgu bila-bila je nak masuk kelas. Kau pergi basuh muka kau. Nah, pas keluar kelas”, pujuknya kepada Tania yang tidak mahu menoleh kepadanya sedikit pun. Farish Adzim dari jauh memerhati tindak-tanduk rakannya yang tidak pernah dia duga. Syarena mencekak pinggang. “La... pas keluar kat kau rupanya?”, marah Syarena. Puas dia mencari ke hulu ke hilir dari tadi namun tidak berjumpa.
Nazrullah mengangkat jari telunjuknya dan dihalakan ke bibirnya memberi isyarat agar Syarena tidak bercakap lebih lanjut. Tania tersentuh.  Tidak pernah Nazrullah begitu mengambil berat tentangnya. Perlahan-lahan dia mencapai pas keluar kelas dari tangan Nazrullah dan segera keluar dari bilik darjah. Nazrullah menghembus nafas lega.
“Kau apa hal macam tu? Ngeri aku tengok”, Jimmy berkata-kata sinis. Nazrullah duduk di kerusinya tanpa sebarang kata. Entah lah, aku tak boleh tengok Tania sedih macam tu. Mungkin aku terbiasa tengok dia happy go lucky, desisnya dalam hati. Dia memang membantah keras apabila Tania berkasihan dengan Farish Adzim sejak hampir dua minggu lepas. Perwatakan Tania berubah 360 darjah sekaligus mengubah lagi keadaan kelas mereka yang bagai kehilangan seri sejak pemindahan Haikal. Sudah tidak seceria hiasan kreatif bilik darjah mereka hasil tangan Aen Shaufi dan Izian.
Lain pula situasinya dalam bilik darjah 5 Earth. Bising dan kecoh kerana Puan Marliana tidak masuk ke kelas untuk mengajar dan hanya meninggalkan tugas sahaja melalui pesanan kepada Hardie. Bersorak sakan lah mereka.
“Hike, kau boleh tak tolong ajar aku pasal ‘lymphatic system’ ni? Kau orang dah belajar dulu kan bab ni?”, soal Zaliamira dengan manja. Hardie yang sedang leka menulis soalan-soalan yang diberikan pada papan putih menghenti langkah, termati bicara. Mahu juga dia menoleh ke belakang untuk melihat perlakuan kekasihnya itu namun dia tegarkan hati. Dibiarkan sahaja Zaliamira dengan permainannya manakala Hardie pula, semakin tercabar kesabarannya.
“Mengarut! Nak minta ajar kat Hike padahal aku ni siap tuisyen Biologi, apa guna?”, marahnya sambil meneruskan lagi penulisannya. Pena penanda papan putih itu ditekan keras ke papan putih yang berkilat menambahkan lagi bunyi berdesing dan ngilu. Penulisannya juga semakin laju.
Haikal memahami perubahan Hardie namun dia buat tidak tahu. Begitu juga Zaliamira. “Memang kita orang dah belajar topik ni tapi aku tak pandai sangat lah. Kau pergi lah tanya Adi. Dia kan tuisyen, mesti lagi pandai”, perlinya kepada Zaliamira. Gadis itu menjeling tajam. “Tak apa lah kalau kau tak nak ajar. Aku belajar sendiri”, rajuknya lalu beredar dari meja Haikal.
“Eh, kejap! Jangan lah pergi dulu. mari duduk sini dengan aku. Kita buat latihan ni sama-sama okay?”, pujuknya mencipta senyuman pada bibir Zaliamira. Leka benar keduanya menyalin latihan yang tertera pada papan putih. Hardie sudah pun habis menulis ke semuanya dan kini dia harus menyalin semula ke dalam buku latihannya.
“Mira...”, panggil Haikal manja membuatkan Zaliamira meremang seluruh tubuhnya dan menggetarkan hatinya. Mata Haikal yang tajam merenungnya dibalas dengan renungan yang sama, menanti kata-kata lanjut daripada Haikal.
“Aku nak ajak kau keluar petang ni”, tambahnya dengan nada separuh berbisik. Cukup romantik! Zaliamira kaku sebentar. Lidahnya kelu. Saat yang dinantikan telah tiba. Dia rela korbankan segalanya bagi menanti saat ini.
“Boleh..”, jawabnya yang bagai dipukau. Jarak mereka yang duduk berhadapan itu cukup dekat. Serendah mana pun suara mereka, pasti akan kedengaran sesama sendiri. Namun bagi Haikal jarak yang pendek itu belum cukup dekat lalu didekatkan lagi wajahnya kepada Zaliamira.
“Kita pergi lepas kelas okay?”, bisiknya lagi. Zaliamira mengangguk lemah. Tidak berani bersuara sepatah pun. Haikal memang pandai menggoda.
“Tapi mama...”, Zaliamira menarik mukanya dan memandang ke lantai. Tidak sanggup membalas renungan Haikal yang dalam itu. Ia membuatkannya jatuh cinta sekali lagi kepada Haikal!
“Kau bagi aku nombor telefon Mimi”.
“Apa?!”, Zaliamira terjaga daripada pukauan Haikal. Kedudukannya diperbetulkan dan jarak yang semakin jauh sudah tercipta. Haikal yang tidak mengubah apa-apa kedudukan ditenungnya tajam.
“Sshh... jangan bising. Nanti orang tahu”, arahnya masih lagi separuh berbisik. Zaliamira kembali merapatkan wajahnya kepada Haikal.
“Aku akan bagitahu Mimi yang kau balik lambat. Mesti dia dengar punya. Dia boleh jadi back up kita”, ujarnya lagi. Zaliamira berfikir-fikir. Ada benarnya kata-kata Haikal sebentar tadi tapi... “Tapi Hike, kita orang berdua tak ada handphone. Abah tak bagi. Kalau kau nak, telefon rumah je lah yang ada”. Haikal terus rebah ke mejanya.
“Aduh.. kenapa tak ada pula?”, suaranya tiba-tiba menjadi kuat. Penat lelahnya mencipta lakonan akhirnya menjadi sia-sia. Rindu kepada Zaliamimi disangkanya dapat dikikis sedikit dengan menelefonnya namun rupanya mereka berdua tidak mempunyai telefon bimbit. Haikal mengalah. Adegan romantik tadi bertukar wajah.
“Habis macam mana ni? Jadi ke tak?”, soal Zaliamira yang sudah kerisauan kerana idea bijak Haikal tidak dapat dilaksanakan. Haikal menggaru kepalanya kerana terasa rimas.
“Telefon rumah pun jadi lah. Kita tukar plan. Kau tulis nombor telefon rumah kau kat sini”, Haikal menghulurkan buku nota Biologinya dan dibuka sehingga ke lembaran terakhir. Setelah Zaliamira selesai mencoret nombor telefon kediamannya, dia menyoal Haikal, “ lepas tu buat apa?”.
Haikal termenung jauh. Kalau hendak dibatalkan pertemuan petang ini pasti gadis ini akan marah dan akan menghidu rancangannya yang semata-mata ingin mengetahui tentang Zaliamimi. Haikal menemui jalan buntu.
“Jadi tak ni?”, soalnya ingin tahu.
“Jadi... Lepas habis kelas nanti aku telefon Mimi suruh dia bagitahu mama kau yang kau balik lambat”, Haikal mengeluh saat Zaliamira sudah tersenyum suka.
Yes!”, sorak Zaliamira gembira. Mati lah aku, keluh Haikal.
            Bahagianya Zaliamira pada hari itu bukan kepalang. Ketiadaan Zaliamimi selama dua hari ini melicinkan lagi usahanya bagi merebut hati Haikal. Namun usahanya tidak sia-sia. Segala tenaga yang dicurahkan akhirnya membuahkan hasil. Pada waktu rehat, mereka berdua berjalan beriringan seperti pasangan kekasih sudah. Manjanya Zaliamira berjalan rapat di sebelah Haikal sambil bergurau mesra diperhatikan oleh ramai pelajar termasuklah rakan-rakan kelas 5 Mercury.
“Wei, aku pelik lah. Kalau ya pun dia angau sangat dengan Mimi, tak kan sampai kembar Mimi pun dia rembat? Bukan Mira tu awek Adi ke?”, soal Jimmy yang ternampak kelibat Haikal bersama Zaliamira melintas di hadapan kelas mereka.
“Tak mungkin lah. Kau sendiri tengok kan pagi tadi? Hike bukan main lagi dengan Mira sampai sanggup dia tinggalkan kita kat luar”, bidas Nazrullah yang sedikit terluka dengan perlakuan Haikal. Bukan kerana peristiwa pagi tadi tapi kerana sikap Haikal yang melupakan Zaliamimi begitu sahaja setelah pelbagai usaha digiatkan bagi memenangi hati gadis ayu itu.
“Aku tak percaya lah Haikal ada apa-apa dengan budak lain. Aku tahu macam mana dia suka kat Mimi”, ujar Jimmy penuh yakin. Nazrullah mengunci mulutnya. Tiada apa yang boleh diperkatakan lagi.
“Sebelum kita pergi makan, kita kena call Mimi dulu”, arahnya kepada Zaliamira. Gadis itu hanya mengikut sahaja arahan Haikal. Dia mengeluarkan beberapa keping duit syiling setelah hampir ke pondok telefon awam milik sekolah mereka. Duit syiling bernilai sepuluh sen dimasukkan ke dalam ruang yang sepatutnya dan dia mulai menekan punat nombor mengikut nombor yang diberikan Zaliamira.
Gagang telefon awam itu diletakkan hampir dengan telinganya. ada bunyi deringan kedengaran membuatkan Haikal berdebar. Angkat lah Mimi... pintanya dalam hati.

"Hello?", ada suara yang menjawab panggilannya. Haikal mengerutkan dahinya. Ini bukan suara Mimi! cepat-cepat dia serahkan gagang tersebut kepada Zaliamira.

"Hah?", Zaliamira kebingungan. tidak tahu hendak berkata apa. Haikal terpaksa berbisik sesuatu kepadanya untuk dibicarakan.

"Ye, mama. I have something to do after class today. I will be late. Don't worry, I'll go back by myself", gagang diletakkan kembali kepada penyangkutnya. Mereka berdua tersenyum.
“Kau nak makan apa ni? Aku belanja”, ujarnya kepada Zaliamira. Bertambah suka lah gadis itu. Mereka duduk makan berdua mencipta gosip liar di antara rakan-rakan sekeliling mereka. Ramai yang mengetahui kisah cinta Haikal bersama Zaliamimi namun sejak dua menjak ini, Haikal berubah arah, apatah lagi kepada seseorang yang sudah mempunyai kekasih. Mereka berbisik sesama sendiri namun tidak diendahkan langsung oleh Zaliamira dan Haikal. Setelah keduanya selesai makan tengahari, mereka beredar keluar dari kantin sekolah.
“Hike, jom lah lepak dengan kita orang”, ajak Jimmy yang juga kebetulan baru sahaja keluar dari kantin sekolah. Haikal memandang Zaliamira meminta kebenaran. Setelah gadis itu mengangguk, Haikal mulai bergerak bersama Jimmy dan Nazrullah.
“Bro, aku nak tanya kau ni. Kau ada apa-apa dengan Mira ke? Kau dah lupa cinta Zalia kau?”, tanya sambil merangkul bahu Haikal.
“Biasa lah bro, lelaki kan. Mana cukup seorang”, ujarnya sambil tertawa terbahak-bahak. Jimmy juga turut ketawa bersama.
“Aku tanya serius ni. Hardie tak bengang dengan kau ke?”.
“Tak lah. Buat apa? Alah Naz, Jimmy, kau orang macam tak kenal aku”, ujarnya berbasa basi.
“Ha.. kan aku dah cakap. Bos, jangan risau. Aku yakin kau dengan dia tak ada apa-apa. Aku kenal kau macam mana”, ujar Jimmy membuatkan Nazrullah berkerut dahi.
“Aku nak tahu je. Karang si Mimi kau tu tanya aku, aku tak tahu nak jawab apa”, Nazrullah mencuba mencipta alasan. Haikal menepuk belakang kedua-dua rakannya itu. Rindu yang tersangat melayan telatah mereka yang nakal.
“Mira!”, panggil Hardie yang berlari anak bagi mendekati Zaliamira. Zaliamira menoleh ke belakang. Hardie! Satu hal yang belum selesai lagi. Tak apa, aku akan habiskan sekarang juga, nekadnya.
I ada benda nak cakap dengan you”, ujarnya yang kini berjalan seiring dengan langkah kaki Zaliamira.
“Hm, eloklah. I pun ada benda juga nak cakap dengan you”, balasnya ego, tidak mahu menatap wajah kekasihnya itu. Hardie menoleh kepadanya dan menarik lengannya agar dia menghentikan langkah.
“Apa ni? Lepas lah. Tak malu ke orang tengok?”, marahnya.
“Malu? Habis you tu berjalan ke sini sana dengan Hike bagi semua orang tengok kau orang mesra, tak malu?”, Hardie meninggikan suaranya. Dia tidak kisah kerana kawasan itu aman daripada kehadiran pelajar yang lain. Zaliamira terdiam.
You cakap dengan I sekarang. Siapa pakwe you sebenarnya? I ke dia?”. Zaliamira merenungnya tajam.
You nak tahu? Ya! I suka kat Hike. I tak nak you masuk campur hal I dengan dia lagi okay?!”.
I tak faham. Apa salah I pada you? You janji you nak berubah. You tengok apa jadi sekarang?”.
“Hei, you cermin la muka you sikit. You padan ke dengan I? Cuba you banding diri dengan Hike. Hike jauh lagi handsome dari you. You tahu tak? Dah lah, stay away from my life!”, tengkingnya kasar. Hardie membisu. Dunia yang sedang berputar bagai berputar dengan laju. Dadanya sesak dan kepalanya terasa berat. Kekasih yang begitu disayangi telah pergi meninggalkan luka di hati. Tidak pernah selama ini mereka bertekak sebegini teruk dan yang paling memilukan adalah apabila Zaliamira memutuskan untuk tiada kaitan lagi dengannya. Hardie menekan dadanya yang terasa sakit. Pedihnya, hanya Allah sahaja yang tahu. Alasan yang diberikan memang tidak munasabah kerana pada awal hubungan mereka, dia lah yang selalu dipuji Zaliamira tentang betapa segak dan kacaknya dia. Hardie kecewa. Dia ingin menemui Haikal sekarang juga.
“Aku masuk kelas dulu la”, pohon Haikal kepada dua rakannya itu. Mereka juga ingin masuk kelas mereka. Setibanya Haikal di dalam kelas, dia ditarik oleh Hardie keluar daripada bilik darjah. Jauh juga lah tangannya ditarik sebegitu sehingga mereka tiba di tandas lelaki.
“Apa hal ni? Nak gaduh ke?”, tanyanya tidak puas hati.
“Gaduh kepala otak kau. Aku tengah sakit kepala ni”, ujar Hardie tenang namun tergambar kekusutan pada matanya.
“Habis? Kau nak aku buat apa? Picitkan kepala kau?”, Haikal memandang rakannya dengan riak muka kepelikan.
“Bukan lah. Ni pasal Mira...”, suaranya menjadi sayu. Haikal membiarkan Hardie menghabiskan ayatnya.
“Kita orang gaduh tadi. Dia cakap dia suka kat kau lepas tu dia tak nak ada apa-apa dah dengan aku”. Haikal terasa serabut menguruskan hal yang berkaitan dengan Zaliamira. Otaknya ligat mencari jalan keluar.
“Macam ni, petang ni aku keluar dengan dia...” kata-katanya dipotong oleh Hardie, “apa?!”.
“Dengar lah dulu. aku tak dapat nak tukar plan dah. Aku bukan nak keluar dengan dia betul-betul pun. Nanti aku suruh dia tunggu kat bus stop luar, kau pergi bawa dia balik okay? Sebab kau terus balik lepas kelas ikut bapa aku. Motor aku dah kena tarik, bapa aku kawal ketat aktiviti aku. Boleh? Peluang ni”, terangnya panjang lebar. Hardie mengangguk tanda mengerti.
“Dah, jangan sakit kepala lagi. jom masuk kelas”, ajaknya sambil menepuk lembut bahu Hardie. Sensitif betul kawan aku ni, gumamnya sambil tersenyum sendiri.






Hak Cipta Terpelihara

Creative Commons License
Suster Fyza is licensed
Based on a work at secebis-kertas.blogspot.com.