Dengan Berbesar Hati..


Gadis Sejuta -EP 19-

Jarum jam telah menunjukkan tepat jam 1.30 petang menandakan sesi pengajaran dan pembelajaran telah tamat untuk hari tersebut. Para pelajar berpusu-pusu meninggalkan kawasan sekolah dan ada juga yang masih duduk di dalam kelas masing-masing.
“Hike, kau dah siap kemas belum? Jom?”, ajak Zaliamira yang kelihatan tidak sabar untuk keluar dengan Haikal. Dalam fikirannya sudah terbayang saat-saat manis yang bakal tercipta sebentar sahaja lagi.
“Ish kau ni, beragak lah. Kau nak orang lain nampak kita keluar berdua ke? Terserempak dengan bapa aku nanti, kau nak jawab?”, bentaknya rimas.
“Jangan lah marah…”, Zaliamira mulai dengan sikapnya yang suka merajuk. Haikal berasa serba salah. Suaranya diperlahankan.
Sorry.. Aku bukan marah. Macam ni, kau pergi kat bus stop luar dulu. Tunggu kat sana. Jangan pergi mana-mana tahu? Duduk je kat sana. Aku kena pastikan Hardie balik dulu”, Haikal memberi penjelasan yang terperinci mengenai pelannya. Zaliamira mengangguk faham.
“Dah, kau pergi dulu”, arahnya lagi. lantas gadis itu segera menuruni anak tangga meninggalkan dia berseorangan di dalam kelas. Haikal memerhati di seluruh kawasan bilik darjah tersebut. Hardie sudah tidak kelihatan.
“Aduh.. mana pula dia pergi ni? Tak kan dah balik kot? Cepatnya?”, soal Haikal kepada dirinya.
“Hah, Hardie, macam mana dengan latihan yang cikgu suruh buat? semua dah hantar?”, tanya puan Marliana. Suasana dalam bilik guru sungguh tenang walaupun sesi persekolahan untuk hari tersebut telah tamat. Guru-guru masih sibuk menguruskan itu ini di tempat masing-masing sambil menikmati dinginnya tiupan angin di bawah putaran kipas.
“Sudah cikgu”, jawab Hardie. Puan Marliana yang seperti tidak berpuas hati mengira jumlah buku latihan yang dihantar oleh Hardie.
“26, 27, 28, 29… eh? Kenapa 29 orang je yang hantar ni? Mana lagi satu?”, soalnya marah. Hardie keresahan. Siapa pula yang belum hantar ni? Kerana setahu dia, semua rakan-rakannya sudah menghantar buku latihan Biologi sebelum mereka berangkat balik.
“Tercicir dalam kelas mungkin cikgu. Saya balik kelas dulu tengok”, pintanya lalu meminta izin dan beredar menaiki kelasnya. Puan Marliana hanya mampu menggelengkan kepala.
Tergesa-gesa dia naik semula ke kelas 5 Earth. Setibanya dia, dia terlihat sebuah buku latihan di atas meja guru kelas. Dicapainya buku latihan tadi. “Zaliamira”, sebutnya. “Hm! Ego betul sampai buku latihan pun tak nak hantar kat aku. Sanggup letak atas ni”, bebelnya seorang diri.
Dalam perjalanannya menuju ke blok bilik guru, dia terlihat kelibat Haikal di aras paling bawah sedang menuju ke lot parkir kereta para pentadbir. Jarak mereka yang agak jauh itu memaksanya untuk melaungkan suara. “Hike!”, panggilnya.
“Adi, apa pasal kau ada kat sini lagi? kau bukan dah pergi ke?”, Haikal menjadi semakin resah. Sudah hampir 20 minit berlalu dari saat dia menyuruh Zaliamira beredar dahulu.
“Aku pergi bilik guru. Hantar buku latihan”, jawabnya selamba.
“Eh, gila! Mira tengah tunggu kat bus stop la!”, jerit Haikal mengejutkan Hardie.
“Ya Allah! Dia dah pergi ke? Apa pasal kau suruh dia pergi dulu?!”, marahnya balik.
“Ye la, yang kau hilang macam pelesit tu kenapa?! Mana aku tahu kau kena hantar buku bagai”, Haikal pula membalas tengkingan Hardie.
“Dah tu, kau pun cerita separuh jalan!”, balas Hardie lagi.
“Yang kau nak bertekak dengan aku kat sini kenapa?! Pergi lah hantar buku tu cepat!”, marah Haikal kembali.
“Aku nak pergi lah ni. Tak payah lah jerit kat aku!”.
“Macam mana kau nak dengar kalau aku tak jerit!”.
“Aku dengar lah, kau ingat aku pekak ke?!”, Hardie semakin mengeraskan suaranya.
“Dah tu, pergi la cepat gila!”, Haikal mengeluh berat. kasihan pula pada Zaliamira yang harus menunggu lama. Mira, mira, kenapa lah kau suka kat lelaki macam ni. Aduhai… keluhnya.
            Cuaca di luar pada hari itu sungguh cerah dan bahangnya kian terasa. Begini lah keadaannya setiap kali di awal tahun. Panas yang teramat sehingga terasa kulit bagai disiat-siat. Zaliamira mengerling jam tangannya. Sudah jam 2 petang namun batang hidung Haikal pun masih tidak kelihatan. Sudah banyak bas-bas mini yang menyinggah di perhentiaan bas luar itu dan pelajar yang tadinya ramai kini beransur pergi menaiki bas, meninggalkan dia berseorangan di situ.

“Panasnya…”, Zaliamira berkata seorang diri sambil mengipaskan-ngipaskan telapak tangannya ke muka. Dia sudah berpeluh-peluh menanti sesorang menunaikan janji. Tudung yang dikenakan di kepala membuatnya rimas lebih-lebih lagi di bawah kehangatan cahaya sang suria yang tajam menembusi rongga-rongga pakaiannya. Dengan sekali tarik, tudung sekolahnya ditanggalkan mendedahkan rambutnya yang panjang melepasi bahu. Dibetulkan rerambutnya yang tidak rapi itu dengan jari-jemarinya yang runcing.
Zaliamira menoleh ke kiri dan ke kanan. Sedangkan orang lain pun tidak kelihatan. Apatah lagi Haikal. Kawasan perhentian itu menjadi sepi pada waktu-waktu sebegitu kerana pelajar sekolah kebanyakannya sudah pulang ke rumah. Kereta dan motor juga semakin jarang dilihat melalui jalan raya di hadapannya. Zaliamira memasukkan tudungnya ke dalam beg galasnya. Butang baju kurung sekolahnya dibuka kerana terasa sesak dan mencekik lehernya yang jinjang. Zaliamira mendongak ke langit biru. Awan kelihatan semakin gelap dan mencipta suasana yang mendung secara tiba-tiba.
“Ah sudah, it can’t be raining now!”, marahnya tiba-tiba. “Mana Hike ni, kata nak tengok Adi dah balik belum. Tak kan Adi belum balik lagi? menyusahkan betul la mamat ni. Selalu mengganggu!”, tambahnya lagi. Seketika kemudian kedengaran bunyi titisan langit pada atap pondok perhentian bas. Angin yang semakin kuat menderu meniupkan butir-butir hujan ke arah Zaliamira sekaligus menyebabkan uniformnya sedikit basah. Hujan renyai semakin menjadi-jadi. Zaliamira menggigil kesejukkan.
Dari jauh, sayup-sayup kedengarn bunyi deruan enjin motorsikal. Zaliamira memberi perhatian. “Itu pasti Hike”. namun harapannya musnah kerana lelaki yang menaiki motorsikal tadi bukan Haikal sebaliknya seseorang yang dia tidak kenali.
Namun begitu penunggang tadi tetap mahu memberhentikan kenderaannya di perhentian bas untuk berteduh. Zaliamira mengalihkan pandangannya. Tidak mahu mbertentang mata dengan lelaki yang sedang membuka topi keledarnya.
“Hujan la pula...”, keluh lelaki tadi. Kawasan yang lengang itu menjadi sepi kembali. Hanya bunyi hujan yang menyirami jalan konkrit sahaja yang kedengaran.
“Adik seorang je ke? Kenapa tak balik lagi?”, lelaki tadi kembali bersuara. Zaliamira memberikan jelingan yang tajam kepadanya. Lelaki itu menarik muka. Sombong ya? Desisnya dalam hati. Gadis yang sedang duduk itu diperhatinya betul-betul. Rambutnya yang hitam lebat... tubuhnya yang ramping.. kulitnya yang putih.. tambahan pula baju kurungnya yang jarang sudah basah sedikit menampakkan lagi warna tubuh yang cuba ditutupi. Lelaki itu melihat sekeliling, hanya mereka berdua sahaja di situ apatah lagi hari sedang hujan. Tiada siapa yang melalui jalan tersebut. Barang baik! Bisiknya. Perlahan-lahan dia melangkah seperti penghendap di belakang Zaliamira. Dengan pantas dia menekup mulut Zaliamira dan menariknya ke kawasan semak di belakang pondok perhentian bas tadi.
Zaliamira meronta-ronta dan menjerit agar dilepaskan namun lelaki yang bagai kerasukkan itu sedikit pun tidak menunjukkan belas kasihan. Baju kurungnya yang nipis itu dikoyakkan dengan ganas. Zaliamira mengambil kesempatan untuk menjerit namun ditampar keras. Dia hanya mampu menangis dan berdoa dalam hati.
“Alamak, hujan pula dah”, keluh Hardie yang sedang dalam perjalanan menuju ke perhentian bas luar. Oleh kerana tidak mahu basah, dia percepatkan langkahnya. Namun hujan yang semakin galak itu memaksanya untuk berlari. Akhirnya dia tiba ke pondok tersebut namun Zaliamira tidak kelihatan.
“Tu.. beg Mira! Tapi motor siapa pula tu?”, Hardie menjadi cemas. Tiba-tiba kedengaran suatu suara yang menjerit minta tolong. “Mira!”, panggilnya.
Zaliamira yang masih bertarung nyawa tidak bersarung baju kurung sudah. Sedang lelaki durjana itu mencuba membuka pakaiannya yang lain, tindakannya terhenti dek terasa berat di kepala akibat hentakkan kuat topi keledar tepat di kepalanya. Dia menoleh ke belakang melihat gerangan si pelaku. Pelajar sekolah lelaki tadi bertubi-tubi menghentakkan kepalanya dengan topi keledar sehingga dia layu terbaring tidak sedarkan diri.
Hardie mencampakkan topi keledar yang dijumpai di pondok perhentian tadi dan segera mendapati Zaliamira yang masih menangis teresak-esak sambil menutup dadanya yang terdedah menggunakan baju kurungnya yang sudah terbelah dua.
You tak apa-apa ke?”, tanya sambil duduk melutut di hadapan Zaliamira. Tiada respon dari gadis itu. Hanya esakkan yang kedengaran akibat trauma yang maha dasyat. Dengan segera Hardie menanggalkan sweater yang dipakainya dan diberikan kepada Zaliamira.
“Pakai ni”, arahnya sambil dia menoleh ke belakang bagi memberi privasi kepada gadis itu.
“Dah..”, sahut Zaliamira. Hardie membantunya untuk berdiri. Dalam hatinya, dia menyumpah seranah lelaki dayus yang cuba untuk ambil kesempatan terhadap kekasih hatinya itu. Dibiarkan sahaja lelaki tadi pengsan tidak sedarkan diri dihujani titisan langit yang sejuk. Hardie mencapai beg sekolah Zaliamira dan memimpinnya ke jalan besar bagi menahan teksi tanpa mengambil kira air hujan yang membasahi mereka. Hood sweater tersebut dipakaikan kepada Zaliamira agar menutupi kepalanya supaya tidak dibasahi hujan. Zaliamira menatap wajah Hardie yang bersungguh-sungguh itu. begitu besar cinta you pada  I, Adi, walaupun selepas I hina you, bisiknya dalam hati.
“Jangan buka ni tahu, nanti demam”, ujarnya dengan penuh kasih sayang. Zaliamira kembali menangis.
“Eh, kenapa ni, I buat salah ke?”, soalnya cemas. Zaliamira memeluk lengan Hardie. “You jangan tinggalkan I. I takut…”, tangisnya semakin kuat.
“Ye, I ade kat sini. You jangan takut. I ada untuk  you”, pujuknya. Rasa janggal juga dipeluk sebegitu kerana selama dia berpacaran dengan Zaliamira, ini kali pertama gadis itu memeluknya.
“Sshh.. dah, dah, jangan nangis. Tu ada teksi”.
            Ting tong ! Zahrah yang sedang leka menghias dulang hantaran segera bangun dan terkocoh-kocoh membuka pintu utama. Wajah suaminya terpacul di hadapan pintu. Dengan segera dia menyambut briefcase kepunyaan Asfi dan menyalam mesra tangan suaminya.
“Sarah buat apa sampai abang bagi salam tak dengar?”, tanyanya sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam kediaman mereka.
Sorry abang. Waalaikumussalam. Sarah tengah siapkan hantaran customer. Sarah tercucuk jarum dekat jari telunjuk ni tadi. Tu yang kerja jadi lambat tu”, jawabnya lalu membancuhkan Asfi secawan kopi.
“Mimi macam mana? Dah baik sikit?”.
“Alhamdulillah bang, dia dah ada selera makan dah. Dah tak lemah sangat. Pening-pening, muntah pun dah makin tak ada”, Zahrah seperti memberi laopran harian kepada suaminya. Asfi mengangguk faham.
“Elok lah. Ha, yang seorang lagi mana? Balik lewat lagi?”, soalnya lagi sambil menghirup kopi air tangan isterinya.
“Nampaknya macam tu lah abang. Tapi kali ni dia bagitahu dia balik lewat. Jadi Sarah tak lah risau sangat”. Asfi memandang wajah isterinya. Pelik juga dengan perubahan sikap anaknya yang satu itu. tidak pernah dia mahu memberitahu yang dia akan pulang lewat. Selalunya dia menghilangkan diri begitu sahaja. Mungkin juga kerana dia masih di sekolah dan tidak mahu menyusahkan ibunya bagi menjemputnya. Apatah lagi Zaliamimi tiada.
“Bagus lah kalau begitu. Semalam dia suapkan kakak dia makan, kakak dia dah makin baik hari ni. She’s growing up isn’t she?”, ujar Asfi tenang.
I hope so”, Zahrah membalas ringkas. Asfi secara tiba-tiba mengeluh berat sambil memicit-micit dahinya. Ada sesuatu yang besar dalam fikirannya.
“Kenapa ni abang? Ada masalah dekat pejabat ke?”, tanya si isteri kerisauan. Zahrah segera mengganti tangan suaminya bagi memicitkan kepala suaminya.
“Entah lah Sarah. Abang pun buntu memikirkan…”
Ting tong ! Sekali lagi loceng rumah dibunyikan menganggu perbualan Zahrah dan suaminya. Zahrah dengan segera menuju untuk membukakan pintu. Alangkah terkejutnya dia apabila pintu utama dibuka, kelihatan anak gadisnya yang sedang basah kuyup tidak bertudung sekolah bersama pelajar lelaki yang tidak dikenalinya.
“Adik!”, panggilnya lantang sehinggakan Asfi juga turut menuju ke muka pintu. Setelah melihat wajah ibunya, Zaliamira terus memeluknya erat sambil menangis teresak-esak. Asfi dan Zahrah kebingungan. Asfi menatap Hardie yang juga sedang basah kuyup.
“Biadap!”, tengkingnya sambil memulas kemeja sekolah Hardie dan menaikkan penumbuk.
“Abah, stop!”, jerit Zaliamira. Asfi dan Zahrah menoleh kepada Zaliamira yang sedang menangis. Hardie hanya mampu menundukkan wajah.
            “Adik kau kenapa?”, soal Zaliamimi yang terkejut melihat keadaan adiknya sejurus selepas ibu mereka menghantarnya ke dalam bilik Zaliamira. Zaliamira meneruskan tangisannya sambil memeluk erat kakak kembarnya. Zaliamimi meneliti keadaan adiknya.
“Baju kurung kau mana? Ni sweater siapa ni? Cerita lah kat aku apa jadi..”, pujuknya. Terhenjut-henjut Zaliamira menahan tangisan bagi menceritakan apa yang telah berlaku, “sebenarnya tadi…”
“Tadi masa lepas balik sekolah saya pergi ke bus stop luar sebab saya memang setiap hhari naik bas luar untuk pergi balik sekolah. Tapi hari ni saya balik lewat. Masa saya sampai kat bus stop tu, saya nampak beg Mira dengan satu motor. Bila saya dengar suara orang menjerit minta tolong, saya terus capai helmet yang saya jumpa kat situ. Kalau saya cepat sikit tadi pak cik, mak cik, Mira tak kan jadi mangsa…”, kesalnya sambil tertunduk. Tuala yang dihulurkan oleh Zahrah dicapai dan dia mengesat wajahnya yang masih basah.
Asfi terdiam sejenak. Tidak menyangka hal seperti itu akan terjadi kepada anak gadisnya yang selama dikawal dengan rapi.
“Pak cik minta maaf pasal tadi. Terima kasih banyak-banyak sebab tolong anak pak cik. Kamu ni dah lama kenal ke?”, soalnya lagi.
“Ya pak cik. Saya dengan Mira sama kelas dari tingkatan satu lagi”, jawabnya sopan. Asfi menganggukkan kepalanya.
“Apa nama kamu tadi?”, serius Asfi melontarkan pertanyaan yang kali ini.
“Hardie pak cik”.
“Minum lah air koko tu sementara masih panas. Lepas ni kamu pergi mandi, mak cik dah sediakan baju kat bilik air tu. Guna baju pak cik dulu tak apa kan? Mak cik risau kamu demam”, ujar Zahrah yang duduk di samping suaminya. Hardie hanya menurut sahaja walaupun berasa segan.
“Bodoh punya Haikal! Sanggup dia tipu kau? Tengok apa jadi? Siapa nak jawab sekarang?”, marah Zaliamimi kepada adik kembarnya.
“Sudah lah.. aku tak apa-apa. Dah lah, aku nak pergi mandi dulu”, Zaliamira yang masih lemah itu melangkah ke bilik air yang terletak di dalam bilik mereka. Bilik air tersebut menghubungkan biliknya dengan bilik Zaliamimi. Zaliamimi terkedu sebentar mendengar kata-kata adiknya itu. dia tidak marah langsung kepada Haikal padahal kerana lelaki itu lah dia terpaksa menanti berseorangan di perhentian bas tadi. Zaliamimi mendengus marah. Rupanya sepanjang ketiadaannya di sekolah dua hari ini Haikal melancarkan idea untuk mengenakan adiknya pula. “Aarrggghhh…! Aku patut tahu!”, marahnya seorang diri. Jelas lah selama ini Haikal hanya ingin permainkan perasaannya. Puas Haikal mengenakannya, kini adiknya pula menjadi mangsa.
“Adik, are you done? Abah is waiting for you downstairs. You’re guys are going to lodge police report now”, panggil Zahrah dari luar bilik anak daranya itu. Zaliamimi yang memang berada di dalam bilik adiknya itu membuka pintu.
“Dah siap?”, tanyanya lagi. Zaliamimi mengangguk seraya membantu adiknya untuk berdiri.
Setibanya mereka di bawah, kelihatan ayahnya bersama Hardie sudah siap untuk masuk ke kereta.
Will you be okay darling? Or you want me to follow as well?”, Zahrah yang masih kerisauan itu menghantar Zaliamira hingga masuk ke dalam kereta suaminya. Zaliamira menggelengkan kepalanya. “I’ll be fine mama”. Zahrah menutup rapat pintu kereta dan melihat kereta itu pergi sehingga hilang dari pandangannya.
“Mama, jangan risau. Abah dengan Hardie kan ada”, pujuk Zaliamimi agar ibunya masuk ke dalam rumah.
“Mimi kenal budak lelaki tadi?”, soalnya kegusaran.
“Mesti lah Mi kenal ma… boyfriend adik”, bisiknya. Zahrah tersenyum.
“Oh… patut lah bukan main risau lagi dia. Dah lama?”, soalnya lanjut.
“Hampir dua tahun dah ma. Tapi janji jangan bagitahu abah. Nanti adik marah mi pula”, ujarnya bimbang. Entah kenapa selepas apa yang berlaku hari ini, dia tergerak untuk membocorkan rahsia tentang hubungan adiknya dengan Hardie. Mungkin juga kerana dia yakin abah dan mamanya akan menerima Hardie setelah dia selamatkan Zaliamira hari ini.
“Hmm.. jodoh la tu kan? Dia macam tahu-tahu  je adik dalam kesusahan. Kebetulan pula dia ada kat sana kan?”, jawab Zahrah. Zaliamimi hanya tersenyum memandang telatah ibunya yang kegembiraan itu.
“Ayah kerja apa?”, Asfi bersuara kepada Hardie yang duduk di sebelahnya. Zaliamira yang termenung sejak mereka balik dari balai polis bagi membuat laporan memandang pantulan wajah ayahnya di cermin tengah kereta.
“Ayah kerja engineer. Dekat petronas”, jawabnya tersekat-sekat. Kegarangan yang terpancar pada wajah ayah kekasihnya ini cukup menggerunkan. Namun dia berlagak tenang.
“Mak?”.
Hardie terdiam. Dia menundukkan wajah ke tempat letak kaki. “Saya tak pernah kenal mak saya. Mak saya meninggal semasa lahirkan saya”, sayu kedengaran jawapan dia kali ini. Asfi terdiam. Keadaan menjadi janggal lagi. Zaliamira yang duduk di belakang menatap wajah sedih Hardie.
“Masuk mana ni?”, tanya Asfi tentang arah jalan ke rumah Hardie.
“Berhenti kat tepi ni je pak cik. Saya boleh jalan dari sini”, pintanya sambil menunjukkan arah. Asfi memberhentikan keretanya di bahu jalan di tempat yang Hardie tunjukkan.
“Terima kasih pak cik”, ujarnya sambil membuka pintu kereta.
“Hujung minggu ni ajak ayah kamu datang rumah. Pak cik tunggu”.
Zaliamira dan Hardie sama-sama terkedu. Datang rumah? Hujung minggu ni? Ajak ayah sekali?
“Ba..ba..baik pak cik”, jawabnya terketar-ketar. “Hmm.. Assalamualaikum”.
“Waalaikumussalam..”, jawab Hardie lalu menutup kembali pintu kereta. “Fuhh! Boleh tahan lah bapa Mira ni. Terus nak jumpa bapa aku sekali. Eh, kejap. Hujung minggu ni bukan lusa ke?! Aduhh…”, Hardie menggarukan kepalanya sekaligus mengusutkan rambutnya.*

            Serinya pada pagi jumaat yang indah itu seakan-akan meraikan hubungan Zaliamira dan Hardie yang kembali pulih. Begitu juga dengan Farish Adzim yang hadir pada awal pagi lagi bagi memohon maaf kepada Tania. Namun gadis itu cekal, dia tidak mahu kembali berkasihan dengan ketua pengawas sekolah itu kerana memahami dan menghormati tugas yang dipikul Farish Adzim. Namun bagi Haikal, perkara tetap seperti biasa. Tiada perubahan yang positif pun dalam perhubungannya yang sudah terputus. Sungguhpun begitu, dia tetap bahagia kerana pagi ini dia terlihat kelibat pujaan hatinya itu keluar dari kereta. Aneh, Zaliamira tidak pula dia lihat.
“Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Diminta semua pelajar untuk turun ke dewan tertutup untuk membentangkan tikar dan bersedia bagi bacaan Yassin. Ulang suara, diminta semua pelajar untuk turun ke dewan tertutup untuk membentangkan tikar dan bersedia bagi bacaan Yassin. Terima kasih”, Farish Adzim tersenyum puas. Kali ini dia berjaya memberi pengumuman dan ulang suara yang sudah tidak terbalik lagi seperti biasa yang dia lakukan sebelum ini.
Setelah selesai bacaan Yassin mingguan dan tazkirah pagi, para pelajar diarahkan untuk masuk ke kelas masing-masing. Haikal yang segak bersampin tanpa songkok ingin singgah ke kelas 5 Mercury agar dia boleh melihat Zaliamimi sebentar namun dia dipanggil oleh Hardie untuk segera masuk ke kelas mereka.
“Apa hal kau? Macam penting sangat je?”, ujarnya tidak puas hati kerana menganggu langkahnya sebentar tadi.
“Penting sangat. Kau tahu apa jadi semalam?”, soalnya berbisik-bisik.
“Apa? Ohh.. kau orang pergi dating eh?”, usiknya sambil mensepetkan lagi matanya.
Dating otak kau! Mira hampir-hampir kena rogol kau tahu tak?”, marahnya kepada Haikal.
“Hah?! Kau biar betul. Aku suruh kau bawa balik je. Bukan..”
“Bukan aku la gila! Ada orang yang buat. nasib baik aku sampai cepat. Kalau tak.. aduh.. aku nak sebut pun tak sanggup”, Hardie menekup mukanya.
“Bukan kau dah sebut ke tadi?”, perli Haikal mendatarkan suaranya. Hardie kembali memandang Haikal.
“Kau tahu, kesian gila kat Mira aku tengok. Menangis je tak henti. Aku pun dah tak tahu nak pujuk macam mana. Hari ni dia tak datang sekolah…”, belum sempat dia melanjutkan perbicaraannya, dia terlihat Zaliamimi sedang melangkah deras masuk ke dalam kelas mereka.
“Mati lah kau”, beritahunya ringkas. Haikal tidak mengerti. “Hah?”.
“Dasar kaki perempuan! Dah puas kau sakitkan hati kau, kau tipu adik aku bulat-bulat? Kurang ajar! Kau tengok apa dah jadi dekat Mira!”, bertubi-tubi Zaliamimi memarahinya.
“Mi, sabar Mi. Kau jangan nak sergah dia tiba-tiba”, halang Hardie. Zaliamimi menolak bahu Hardie dengan kasar dan terus mendekati Haikal. Wajahnya betul-betul didongakkan rapat ke wajah Haikal.
“Kau boleh buat apa yang kau suka dekat aku Haikal, tapi bukan dekat Mira. Aku tak kan maafkan perbuatan kau!”, dia terus berlalu. Haikal terkebil kaku.
“Hike, kau okay ke?”, tanya Hardie yang juga tidak menyangka hal tersebut berlaku. “relaxlah, perempuan kalau marah memang macam tu. Kau macam tak biasa”, pujuknya lagi.
“Huh, gila lah. Tak pernah dia cakap face to face dengan aku dekat macam tu. Pergh, tunggu lama baru dapat bro!”, kata-kata Haikal membuatkan Hardie tertawa. Memang cool habis lah kawan dia seorang ini.
“Hish! Aku ingat kau terkejut kena marah awek macam tu. Terpegun rupanya! Tak boleh harap!”, gurau Hardie.
“Haha.. jarang berlaku tu. Kau ada?”, jawabnya kembali lalu duduk di kerusinya. Biar lah kalau Zaliamimi hendak memarahinya kah, hendak mengancamnya kah, yang penting rindu terubat sedikit.
Zaliamimi mendengus geram di tempat duduknya. Namun jauh dalam benaknya, terasa seronok pula marah-marah seperti itu. terasa seperti waktu dulu-dulu apabila Haikal sering menganggunya. Dia tersenyum sendiri.
“Mi..! akhirnya kau datang juga. Aku rindu gila dengan kau”, sapa Tania yang baru sahaja naik ke kelas. Baru habis berjumpa Farish Adzim lah tu, getusnya.
“Rindu aku? Tak payah nak tipu lah. Aku tahu kau ada benda nak cerita kat aku. Bagitahu cepat!”, sindirnya manja kepada sahabat baiknya. Tania memuncungkan bibir tanda merajuk.
“Sebenarnya memang aku ada banyak nak kongsi dengan kau”, ujarnya manja sambil menyandar ke bahu Zaliamimi.
“Cerita lah… aku dengar okay?”, pujuknya perlahan sambil mengusap kepala rakannya. Dia kenal benar sikap Tania. Pasti dia mempunyai masalah sepanjang ketiadaan aku, desisnya.*



Hak Cipta Terpelihara

Creative Commons License
Suster Fyza is licensed
Based on a work at secebis-kertas.blogspot.com.